Заглавие | Умножение по японски | |
Kлас | 2. клас, 3. клас, 4. клас | |
Продължителност | 1 ч. | |
Раздел | числа, занимателни | |
Бележки | Интересен, необичаен метод, който ни дава визуална представа за извършваните действия. За разлика традиционният метод за умножение, който включва голям брой аритметични операции само в ума, този начин на умножение помага не само бързо и ефективно да се извършва умножение на двуцифрени и трицифрени числа без калкулатор, но също така помага за опoзнаване на самите действия и свойствaта на числата.Обогатяване на изучаваните математически знания, като се показват алтернативни възможности за извършване на основните действия в математиката. Развиване на наблюдателност, концентрация на мисленето, устойчивост на вниманието, паметта | |
Спонсор | БАН по ПМС №347, т.5 в) от 08.12.2016 г. | |
Автор | Монка Коцева |
Графичен метод за представяне на умножение
Този метод позволява лесно да се умножават едноцифрени, двуцифрени, трицифрени числа, което го свежда до просто броене. Използва се графично представяне на всяка цифра в числото чрез прави линии, чийто брой съответства на определената цифра. Линиите, които съответстват на единия множител са успоредни, а тези на другия множител са перпендикулярни на първите.Ето как изглезда записът на числата 13 и 22
Представяне на числото 13 | Предсавяне на умножение 13х22 |
За да намерим резултатът броим колко пресичания се получават от линиите:
Ето как се извършва умножението
Можете да експериментирате във файла по-долу, като избирате чрез плъзгачите различни числа и след като намерите отговора с помощта на графичния метод да проверите дали е верен.
А ето как се брои, когато броя на точките в някоя група е по-голям от 9
Тези задачки можете да използвате като игра с поне двама човека. Първият избира двете числа и следи за изпълнението. Вторият играч решава задачата и казва крайния резултат, ако той съвпада с отговора, който се показва в проверка, играчът получава 1 точка. След това си сменят ролите.
Победител е този, който събере повече точки.